середа, 20 травня 2020 р.

Методичні рекомендації щодо підсумкового оцінювання учнів, які здобувають освіту за індивідуальною формою навчання

Під час організації освітнього процесу з використанням дистанційних технологій навчання в умовах карантину підсумкове оцінювання (тематичне, семестрове та річне) може здійснюватися віддалено, із використанням цифрових технологій для всіх здобувачів освіти, незалежно від форми, за якою вони здобувають освіту (очної (денної та вечірньої), заочної, дистанційної, мережевої, сімейної (домашньої), екстернатної, педагогічного патронажу.
Підсумкове оцінювання учнів, які здобувають освіту за однією з індивідуальних форм (педагогічний патронаж, сімейна (домашня), екстернат), у 2019-2020 навчальному році здійснюється з використанням технологій дистанційного навчання за процедурами, описаними у   листі Міністерства освіти і науки України від 16.04.2020 №1/9-213 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та організованого завершення 2019/2020 навчального року» та Методичних рекомендацій ТОКІППО щодо проведення підсумкового річного оцінювання навчальних досягнень учнів в умовах дbстанційного навчання.
Для учнів 1-2-х класів, а також 3-х пілотних класів НУШ, застосовується формувальне та підсумкове (завершальне) оцінювання, яке здійснюється шляхом спостереження за поведінкою учнів в різних видах діяльності та відстеження динаміки успішності виконання ними навчальних завдань.
В умовах дистанційного навчання вчителі початкових класів НУШ можуть продовжувати застосовувати метод портфоліо, відслідковуючи динаміку навчального поступу учнів за їх роботами, фотографії яких можуть надсилатися батьками.
Для учнів 2-х класів та 3-х пілотних класів НУШ рекомендують надсилати завдання для проведення діагностичних робіт, які учні будуть виконувати на роздрукованих бланках, у зошитах або на окремих аркушах, надсилаючи електронною чи звичайною поштою або через навчальні онлайн-платформи.
Завершальне підсумкове оцінювання для класів НУШ вчитель записує у свідоцтвах досягнень за результатами виконаних учнями робіт та спостережень.
З метою оцінювання індивідуальних досягнень та стимулювання дітей з ООП використовується метод портфоліо. Портфоліо — це накопичення різних видів робіт, які засвідчують динаміку індивідуального розвитку; активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Усне оцінювання, як і портфоліо, може використовуватись для дітей з комплексними порушеннями у розвитку та з помірними та важкими інтелектуальними порушеннями (індивідуальне навчання, домашній патронаж).
Форму, зміст і спосіб поточного та підсумкового оцінювання для індивідуальної форми навчання  обирає заклад освіти. Форми та засоби оцінювання можуть бути описані в індивідуальному навчальному плані учня. У такому випадку педагогічні працівники мають дотримуватись зазначених норм.
Важливо пам’ятати, що лише наявність портфоліо, індивідуального освітнього профайлу та інших форм фіксації індивідуальних досягнень учня (без підсумкового оцінювання та/або атестації) не є підставою для переведення до наступного класу та видання документа про освіту.
Підсумкове оцінювання дітей з інклюзивним навчанням, що навчаються за освітньою програмою закладу загальної середньої освіти, навіть з адаптацією, здійснюється на загальних підставах, за критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, враховуючи клас та предмет.
Критерії оцінювання для учнів з типовим та порушеним психофізичним розвитком — різні.
Найбільшими є відмінності в критеріях оцінювання учнів з інтелектуальними порушеннями, складними порушеннями розвитку, оскільки навчальні програми для цих дітей є специфічними. Проте і для них слід використовувати 12-бальне оцінювання. Таке оцінювання обумовлене Типовими освітніми програмами для спеціальних закладів загальної середньої освіти.
Для кожної категорії дітей з психофізичними порушеннями розроблені окремі критерії оцінювання навчальних досягнень. Програма кожного навчального предмета для дітей з певною нозологією містить конкретні критерії оцінювання їхніх навчальних досягнень.
Критерії і підходи до індивідуального підсумкового оцінювання дітей з ООП можуть зазначатись у ІПР у відповідній графі Командою психолого-педагогічного супроводу дитини.
Підсумкова оцінка за семестр виставляється з урахуванням результатів поточного, тематичного оцінювання, оцінювання різних видів мовленнєвої діяльності, отриманих учнями під час дистанційного навчання та до його початку. Якщо з навчального предмета не передбачено тематичних підсумкових робіт, підсумкова оцінка може виставлятися за результатами поточного оцінювання.
Учні, які не мають результатів поточного оцінювання з об’єктивних причин, можуть бути оцінені за результатами проведення семестрової контрольної роботи.
Для забезпечення рівних умов проходження оцінювання всіма учнями рекомендовано запровадити гнучкий графік проведення підсумкових контрольних робіт за ІІ семестр, загальна тривалість якого має становити не менше двох тижнів.
Графік і обсяг контрольних робіт для дітей з ООП повинен відповідати актуальним можливостям учня та враховувати його психо-фізіологічні особливості (концентрацію уваги, рівень самостійності, оптимальний час працездатності учня). Оцінювання навчальних досягнень в такому випадку буде індивідуальним, тобто здійснюватися за обсягом і характером матеріалу, визначеним індивідуальною навчальною програмою, затвердженою на засіданні Команди психолого-педагогічного супроводу.
Для дітей з певними психо-фізичними порушеннями (наприклад РАС) можна надіслати картки з  вимогами до видів робіт заздалегідь (це може підготувати асистент вчителя).
Якщо передбачається пересилання завдань та результатів оцінювання хоча б одним учнем засобом поштового зв’язку (за відсутності Інтернету та/або технічних засобів навчання), бажано збільшити часовий період, відведений для проходження підсумкового оцінювання.
Рекомендовано попередньо надіслати учням графік проведення всіх видів оцінювання, у якому буде зазначатися:
форма та вид оцінювання з кожного навчального предмета;
необхідні для цього ресурси;
дата та тривалість проведення оцінювання (для синхронного режиму);
дата та час розміщення завдань, кінцевий термін та спосіб їх подання (для асинхронного режиму).
Учитель має отримати зворотній зв’язок від усіх учнів щодо ознайомлення з графіком та наявності технічної можливості виконати та надіслати завдання у зазначений термін. Якщо хтось з учнів не має можливості виконати завдання, передбачити для них інший спосіб проходження оцінювання та пересилання матеріалів.
Для дитини з ООП на час проходження оцінювання можна надати технічні засоби чи дидактичні матеріали у тимчасове користування (особливо з Переліку спецзасобів корекції психо-фізичного розвитку дітей з ООП інклюзивних та спецкласів).
Якщо оцінювання проводиться в синхронному режимі, рекомендовано передбачити додаткову можливість його проходження для учнів, які не мають технічних засобів навчання або постійного підключення до мережі Інтернет, а також для тих, у кого відбувся технічний збій під час проходження оцінювання.
Тематичні та семестрові підсумкові роботи, які було проведено в умовах дистанційного навчання під час карантину, записуються в класному журналі без зазначення дати їх проведення.
Річне оцінювання виставляється з урахуванням результатів оцінювання за перший та другий семестри навчального року.

Немає коментарів:

Дописати коментар