Ви знаєте, що таке тайм-менеджмент для педагогів? Ні, тоді ознайомтесь…
Існують основні правила тайм-менеджменту, які і
покликані допомогти навчитись управляти часом.
1. Плануйте робочий час.
Вам знову хочеться додати 25-ту годину?
Насправді, часу в добі завжди досить, питання в умінні його використовувати. Ви
хоче витратити час на одне, а в результаті робите щось абсолютно інше.
Встановіть режим роботи і дотримуйтеся його. Ваше тіло і розум самі
адаптуються, бо не дарма кажуть «звичка – друга натура».
Планувати можна і потрібно все, що ви робите
впродовж дня. Складіть список справ і подивіться, як розподіляються ваш графік
по днях тижня. Цілком можливо, що якісь дні перенавантажені, а якісь вільніші.
Розподіліть свій графік по днях тижня більш рівномірно із зазначенням дати і
часу виконання на тиждень і на кожен день.
2. Розставляйте справи за
пріоритетом.
Тайм-менеджмент – це вміння правильно розставляти
пріоритети в справах. Тут критерії важливості можуть бути будь-якими, починаючи
від важливості проекту до фінансової мотивації. Так ви зможете скоротити і
термін виконання, і власні сили. Ранжуйте денні справи за принципом
«горить» і «може почекати». Щось потрібно виконати прямо зараз, щось може
почекати до наступного тижня.
Також, корисно навчитися вивчати тексти швидким
поглядом, вибираючи з контексту тільки те, що дійсно необхідно. Це значно допоможе
скоротити час на постановку пріоритетності завдань. І не нехтуйте
використанням щоденників та електронних записників.
3. Концентруйтеся на одному.
У цьому пункті все просто. Якщо Ви виконуєте
відразу багато справ, то Ваша продуктивність падає. Візьміть собі за правило,
не приступати до нової задачі, якщо ще не закінчили попередню.
Тайм-менеджмент пропонує
оптимізувати процес виконання справ за допомогою “перемикання”: коли ви
відволікаєтеся від одного на користь іншого на короткий проміжок часу. Так ось:
коли ви виконуєте якусь невелику справу, кількість перемикань має бути
мінімальною. Наприклад, якщо ви обіцяли передзвонити комусь з батьків, то
набагато економніше з погляду власного часу і душевних сил буде передзвонити
відразу. А не п’ять разів на день згадувати, що добре б подзвонити, потім
благополучно забути про дзвінок, згадати об одинадцятій годині вечора і
докоряти собі за забудькуватість.
4. Спочатку найважче.
Як показує практика, спочатку краще виконувати
найскладніші справи. Є момент, про який попереджає тайм-менеджмент – якщо
відкладати складні завдання, то є ризик взагалі їх не виконати. Плюс весь день
у вас буде відчуття незавершеності, яке в свою чергу може заважати іншим
справам. І, доречі, в процесі виконання якогось довгострокового і великого
завдання кількість “перемикань” має бути, навпаки, велика. Інакше до моменту
закінчення роботи над нею ви тільки втомитеся і втратите зв’язок з реальністю.
Краще сідати за важливу роботу з ранку – це
найпродуктивніший час для складних справ. А другорядні справи відкладати на
вечір.
5. Не беріть роботу додому.
Як би дивно це не звучало, але вдома продуктивно
працювати можуть далеко не всі люди. Адже вдома є безліч відволікаючих
моментів. Тож, не кажіть собі “Зроблю це вдома”. Ні, вдома ви маєте бути разом
зі своєю родиною, собакою, кішкою чи друзями. Але тільки не з роботою. Дома ви
маєте відпочити і з новими силами почати наступний день.
6. Плануйте справи заздалегідь.
Планувати свої справи потрібно починати від
більшої до меншої, переходити від довгострокових справ до короткострокових. А
складне завдання простіше розбити на кілька дрібних. Ставте перед собою
конкретну мету (образ бажаного результату). Інакше в підсумку досягнутий
результат може суттєво відрізнятись від запланованого. Якщо у мети не буде
вимірних параметрів, то буде неможливо визначити, чи досягнуто результат.
Не потрібно ставити такі цілі, які навпаки
приводили б до збільшення стресів у вашому житті (їх і так вистачає). Мета має
бути орієнтована на результат! Заради чого усі ці зусилля, чи вартий результат
затрачених ресурсів? Мета має бути значимою (це ж ваша мета) і конкретизованою
в часі (провести батьківські збори такого-то числа).
7. Навчіться говорити НІ.
Якщо якісь справи або люди не входять до плану
ваших термінових, краще їм відразу сказати «НІ». І не потрібно думати, що вас
можуть не так зрозуміти. Є ситуації, коли ви повинні сказати людині тверде
«Ні». Особливо якщо те, про що вас просять, займе у вас ваш власний час;
та й у ваші плани не входило робити додаткову роботу.
Або навчіться делегувати завдання. При
плануванні часу дуже важливо встановити, яку роботу ви маєте виконати особисто,
а яку можна передоручити (делегувати). Наприклад, ви можете запросити на
батьківські збори фахівця (медика, психолога, логопеда), вони володіють цікавою
інформацією, яку ви, можливо, півдня будете шукати в інтернеті.
8. Чистий стіл.
Нехай всі говорять, що брудний стіл це ознака
творчого безладу. Але в даному випадку краще вчитися у заможних і відомих
людей. А у них стіл завжди чистий і все лежить на своєму місці. Такий порядок
дає їм можливість знайти все, що їм потрібно за короткий проміжок
часу. Також, тайм-менеджмент не терпить “поглиначів часу”: порожні розмови
з колегами, інтернет-серфинг, зайві перекуси й чаювання. Робочий день
закінчується, а ви так нічого і не встигнете. Не соромтеся просити інших, щоб
не відволікали вас від роботи, особливо якщо у вас її багато.
9. Не поспішайте.
Коли ви почали займатися своїми справами, то
краще не поспішати і робити все рівномірно. Інакше поспіх призведе до
збільшення помилок, а значить і до витрат часу на їх усунення. Спробуйте робити
“неприємні” для вас справи на початку, а потім приступайте до більш приємних.
Важливо пам’ятати, що оцінка завжди проводиться
по результату. Тому важливим є самоконтроль за виконанням і якщо ви бачите, що
мета досягнута, чому б не похвалити себе за це. Це дасть натхнення й сили для
досягнення нових вершин. Не забувайте і про самоаналіз (особливо, якщо справа
так і не завершена успішно).
10. Відпочивайте.
Як не дивно, але саме відпочинок прямо
пропорційний ефективності в роботі. Адже якщо людина добре відпочиває, то і
працює краще, і все встигає. Тому якщо ви втомилися і розумієте, що потрібен
вихідний, краще його взяти.
Тайм-менеджмент вчить нас
ефективно управляти своїм життям, насолоджуватися кожним моментом часу, в якому
ми знаходимося зараз, знаходити час для рідних і близьких нам людей, виділяти
час для саморозвитку – і життя почне набувати яскравих фарб й стане куди
цікавіше! Час – це незворотній ресурс, але за допомогою особистого
тайм-менеджменту можна виграти до 30% часу. Уявіть, що ви отримуєте ще кілька
додаткових годин на добу для виконання всіх справ і почніть прямо сьогодні!
Немає коментарів:
Дописати коментар